- 19 november! gulag föreläsning

Imorse hade vi föreläsning om Gulag ( ni vet dom där arbetslägrena i Sovjetunionen under främst Stalins tid där miljontals dödades och torterades), eller rättare sagt så var det en man som berättade om sitt liv och när han hade suttit i ett sånt där Gulag läger. Det var väldigt intressant faktiskt och han var bra på att berätta, även fast det var riktigt hemskt och så så berättade han ändå med en viss humor och skämtade då och då. Det är så otroligt mycket bättre när någon som varit med om något berättar om det, än att historieläraren t.ex. gör det. Allt blir ju så klart mkt mer verkligt och gripande. I ettan var det en föreläsning av en man som suttit i ett koncentrationsläger och överlevt.
De flesta vet ju egentligen ingenting om det som hände i Sovjetunionen, om deras fångläger, Gulag osv. Det nämns sällan i historieböckerna om Gulag (som han sa, man kan ju nästan tro att judarna har monopol på historieböckerna.. skämt åsido), oftast tar man ju bara upp Nazismen och deras utrotning. Och egentligen så var ju det här minst lika hemskt, om inte värre nästan. 70 miljoner (har jag för mig att han sa) dog i dom här lägrena, de går knappt att förstå hur många de egentligen är... Varför tas inte detta upp i skolan mera? Jag trodde aldrig att det var så grymt som det var... Och dessutom är de verkligen inte så längesen som de sista lägrena stängde.

Neej, de var en riktigt bra föreläsning, han var en bra förleläsare. Trots att han var gammal så var han ändå väldigt pigg och skämtsam. Lite kul var det också att hans dotter är huvudpersonen i Irene Huss, inte för att jag sett filmerna men ändå.  





Förresten, ikväll har jag otroligt nog, varit och provtränat lite innebandy med div 3 laget med Bella. Det är typ tre månader sen jag spelade sist, och det kändes kan jag tala om. Tänk så mkt man hinner glömma på så kort tid. Det var faktiskt lite kul att spela,, men det är ändå långt ifrån samma sak... Kul att träna nått annat för en gångs skull. Fast jag vet inte om de blir nån fler gång. Det var mest en kul engångs grej för att se hur det var med 3:an.


Ida

Kommentarer
Postat av: Evelina

haha jaa men jag tycker ju att det är intressant det också ;D haha

Joo jag blir nog det, även om min hy är så fruktansvärt torr nu att jag blir tokig :P haha

loveyou<33

2008-11-20 @ 08:50:43
URL: http://evelina90.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0