30 oktober! Death road!

Igar gjorde vi nagot valdigt haftigt, vi cyklade nedfor dodens vag, the death road, har i Bolivia. Varldens farligaste vag. For 3 ar sedan byggdes en ny vag som anvandes istallet, sa idag anvands the death rod bara for turister och for cyklister. Men innan det sa var det massor av bussar och bilar som korde av vagen.

I alla fall sa cyklade vi nedfor dodens vag och det var en helt otrolig upplevelse! Naturen och omgivningen var fantastisk och det var sa otroligt kul att cykla. Det kandes inte alls sa farligt nar man cyklade, aven fast man cyklade pa den smala, kurviga grusvagen och det stupde rakt ner pa den ena sidan. Amazing var det i alla fall! Sjukt kul dag, bland det roligaste vi gjort under resan.

23 oktober!

Igar var jag pa en vandring har i Cusco nagra timmar under dagen som varat hostel ordnade. Valdigt harligt och mysig natur. Men jag brande mej som tusan pa brostet och axlarna!! Det var inte sa varmt, men solen stekte och vi befinner oss sa hogt upp sa solen tar bra.
Pa kvallen var det festligheter har pa hostlet och sedan fortsatte vi pa en nattklubb har i Cusco.

Idag har vi packat och chekat ut och snart ska vi bege oss ut for att kopa bussbiljetter till Copacabana (mest troligt) i Bolivia. Sa det blir mest troligt buss i natt dit. Trakigt att lamna Cusco, jag trivs hara. Det ar en sa himla mysig stad och det finns sa mycket att se och gora hara. Men det blir spannande med nytt land igen. Men jag har hort att det ska vara kallare an hara och jag som fryser varje kvall har fastan jag forsoker kla pa mej sa mycket jag har... Tur att det ar billigt i alla fall.
Gud vad jobbigt det ar att packa forresten. Min vaska ar proppfull nu sa jag oroar mej hur jag ska fa plats med allt nar vi aker hem, for jag kommer ju vilja kopa lite mera... Det loser sig alltid hoppas jag. Imorgon har jag dessutom varit borta i sex veckor. Och pa tisdag fyller jag ar. Det kanns verkligen inte som det. Jag hade sa mycket velat vara hemma pa min fodelsedag...

Vi hors i Bolivia!

21 oktober! Machu Picchu!!

We did it!

Saltkantay trip & Macchu Pichu!

14 oktober! Paraglading!

Today har jag testat paraglading, skarmflygning typ, har i Cusco. Och vad ska jag saga, det var helt underbart! Man kande sig sa fri dar hogt uppe. Jag var inte alls radd faktiskt, trots att vi var sa hogt uppe. Det var bara just precis innan vi skulle springa utfor stupet och aka ivag som jag borjade tanka efter pa allt som kunde handa, om linorna gick sonder osv. Men det gick bra, jag overlevde!Sa kul att ha gjort det och sarskilt har i Peru dar landskapet ar otroligt. Det var i alla fall valdigt haftigt!

Och nu har vi bokat varan Macchu Pichu tur, en femdagars vandring som borjar pa lordag morgon. Sa imorgn blir det en fixardag for att inhandla klader infor turen osv. Vi kollade pa vadret innan pa yr.no, och dar sag det ut att bli regn under hela vandringen. Sa vi blev besvikna, men nu har vi alla blivit taggade igen! Och det kommer vara jobbigt och tungt, men det kommer ocksa vara vart det. Onska oss lycka till!

Ida

13 oktober! In cusco

Nu har vi landat i Cusco efter att ha gjort en massa stopp pa olika platser under var tid i peru. Vi har varit en dryg vecka i Peru och shit vad vi har hunnit gora massor av saker och sett mycket!

- Vi var tva dagar i storstan och huvudstan Lima (dar vi nastan fros ihjal ;b )
- Vi har akt en battur ut till Ballestas Islands (falska Galapagos oarna) och sett delfiner, sjolejon, pingviner m.m.
- Vi har testat pa och akt sandboarding
- Vi har levt lite lyxligare backpackerliv pa hotell med pool.
- Vi har gjort en 2-dagars trekking i Colca canyon i Arequipa.
- Vi har sett staderna Ica, Arequipa och nu Cusco.

Nu tar vi nagon vilodag har i Cusco innan vi ger oss av pa aventyr mot Macchu Pichu, kommer bli great!

Horde att forsta snon kommit hemma i Boden, jag hoppas pa mycket sno nar vi kommer hem till jul. Jag ska kopa alpacka mossa och sockor hara och ladda upp infor den norrlandska vintern!

Ha det bra hemma i Boden, tanker pa er och saknar er dar hemma!

5 oktober! Hola Peru!

Nu ar vi framme i Lima, Peru. Annu ett nytt land att stoppa pa listan over besokta. Det ska bli valdigt spannande att aka runt och fa se Peru, jag har hort sa mycket om landet. An sa lange sa gillar jag landet fastan jag knappt sett nagot. Men folket har verkar sa gulliga och vanliga och jag alskar deras alpackaklader. Plus att dom ska ha valdigt bra mat har och det ar mycket billigare har an Brasilien sa nu kan vi ata ute mera. Det anda ar att det ar lite kallt har, jag hade pa med langbyxor och tjocktroja och fros. Stor skillnad pa Salvador och Lima. Vi ar vana att ligga och svettas pa stranden i bikini.

Men flygresan hit var lang och jobbig, sammanlagt tog resan ungefar 18 timmar fran det att vi satte oss pa flygbussen i Salvador till att vi kom fram till hostlet i Lima. Trotta, hungriga och less pa att resa var vi da. Men imorgon ar en ny dag och jag hoppas pa att fa se lite mer av Lima.

Ha det sa bra! Snart vantar sangen for mej, skont att fa lagga sig ner och slippa sitta pa ett flygplan och sova. Allra bast hade min egna sang pa Drejarvagen varit, men det ar ett tag tills jag far ligga i den.

Adios!

4 oktober! Ciao salvador!

Nu aker vi snart till ny plats och nytt land! Hejda Salvador sager vi och hej Lima, Peru! Vi ska snart checka ut fran hostlet och tillbringa nagra timmar pa stranden i varmen, for i Peru och Bolivia har vi hort att det inte lar vara sa varmt. Klockan fyra inatt gar flyget i alla fall, vilket innebar ett antal timmars vantan pa flygplatsen. Jag har typ angest in for det. Gillar inte lang vantan, och sarskilt inte pa flygplatser. Och nu har vi dessutom inte tillgang till tax free sa jag och Cissi kan inte spendera tid dar... Trakigt nog!

Tiden i Salvador har i alla fall varit riktigt bra! Och jag hoppas fortsattningen pa var resa blir minst lika bra, men det tror jag nog! :)

2 oktober! Oi!

Det hander hela tiden nagonting har i Brasilien!

I torsdags nar vi lag pa stranden sa kom det fram en reporter och en kille med filmkamera till oss. De borjade filma och intervjua mej pa Portugisiska och jag fattade ingenting sa jag sa bara "no comprendo" (jag forstar inte). Sedan filmade dom Cecilia som lag bredvid mej och alla runt omkring bara skrattade at oss (!). Sa nu ar vi kandisar i Brasiliansk tv, haha! ;p

Tva ganger, efter varandra, nar vi varit pavag att ta bussen till Pelourinho sa har det kommit samma taxichaffor och tagit upp oss. Det roliga ar att han ar sa speciell och rolig, han forstar inge engelska utan snackar bara en massa portugisiska och skrattar hela tiden at oss och vi skrattar at han!

Det ar val har i Brasilien. Sa nar man var lagomt less pa allt infor valet hemma i Sverige och sa kommer man hit och har ar det mycket varre. Har hanger de afficher, skyltar osv overallt och dom aker runt med bilar som spelar musik for de olika partierna. Idag smallde de en massa smallare och fyrverkerier dessutom. Valet ar forovrigt imorgon, 3 oktober.

Lite update har ifran Salvador. Idag har det varit en slodag med lite chill pa stranden, springtur och atit acaraje (brasiliansk snabbmatratt typ) i solnedgangen vid fyren hara. Och nu ikvall har jag och Fanny avnjutit en acai (som tydligen ska vara ett av varldens nyttigaste bar) med banan och granola och vandrat runt i ett shoppingcenter.

Imorgon bar det av tidigt till Praia do Forto, en riktigt fin strand har vi hort.