- 19 april! borta bra men hemma bäst!

Igår vid halv tio landade vi på arlanda efter en vecka borta i värmen, fem timmars flygtid bort, i en ny världsdel.
En vecka går snabbt, men det kändes som om det var alldeles lagom med tid därborta. Jag tror inte heller att jag skulle vilja åka tillbaka till egypten. Det känns kul och bra att ha varit i egypten och sett pyramiderna osv, men inte mer än så.

Vädret var toppen, det var lagomt varmt, kring 30 grader varje dag. Det hade bara blivit jobbigt ifall det hade vart varmare. Skönt att det blåste lite också.
Vet inte riktigt vad jag ska skriva om resan. Jag åkte till Kairo en dag i alla fall själv. 12 timmars bussresa fram och tillbaka genom öknen typ för att se pyramiderna. Men det var det värt. Pyramiderna är verkligen otroliga! Det går verkigen inte att beskriva känslan av att se dom och stå där under dem. Under resan dit gjorde vi även andra saker, som att åka båt på nilen och besöka egyptiska museet (och jag höll verkligen på att dö där! 2h på ett stort, varmt museeum med en engelsk talande guide som pratade om massa gammal egyptisk historia, Jag var så less och trött!).

En dag for jag och mamma ut med en båt på en snorkelutflykt. Vi såg delfiner (som alltid varit min dröm! eller helst vill jag ju simma med dem...), vi snorklade vid rev, vi besökte "paradise" ön och framförallt så fick vi åka båt. Härlig utflykt var det i alla fall!

Jag kommer i alla fall att komma ihåg de jobbiga araberna, för dom var väldigt jobbiga med mej i alla fall. Man kunde inte gå nånstans utan att dom ropade efter en, ville dra in en i sin butik, ville prata med en osv. Det var riktigt irriterande. Och ifall man inte stannade och pratade med dem så blev det nästan sura och frågade varför man inte ville prata med just dom... Och så frågade nästan alla varför alla svenskar som kommer alltid har så bråttom. Och jag vet inte hur många som frågade mamma hur många kameler dom fick ge för mig (!). En del var riktigt läskiga...  Om jag ska åka till ett arab land igen så ska jag inte vara ljushårig och vara mycket äldre.

Jaja, nu är jag i uppsala och kommer inte komma hem till boden förrän ganska sent ikväll. Det blir att försöka skriva lite engelska nu och träna. Träna har jag gjort flera gånger till och med i Egypten.


Ida





Kommentarer
Postat av: Evelina

hahaha va roligt om din mamma hade 'sålt' dig, för ett gäng kameler!! ;)

verkar som en härlig resa ändå :D jag vill också åka till egypten och se pyramiderna..!! haha ♥

2009-04-19 @ 12:28:56
URL: http://evelina90.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0