2 juli! Min matresa (Kina)

 Kina ville jag testa på så mycket kinesisk mat som möjligt och jag hann med att testa en hel del olika rätter. Bla testade jag Peking anka som är riktigt känt och bland det godaste som jag ätit. Men alla mat var god, jag gillar helt klart det kinesiska köket (och då ska det påminnas om att kinesisk mat är inte riktig som den som serveras på kina restauranger här i Sverige). Det blev en hel del matbilder, därför tänkte jag lägga upp några av dom. Några bilder är inte alltför charmiga... Men hur ofta blir man bra på bild om man har massa mat i munnen eller försöker äta? Nåja, ni får se mej ur min ät-sida i alla fall!
 
.
 
 Några "vanliga" kinesiska rätter, stekt ris, någons sorts kyckling och steka? gröna bönor. På andra bilden hade jag råkat hälla vinäger (trodde de var soja) över riset, därav mitt fina ansiktsuttryck.
 
 
På nattmarknaden fanns det alla möjliga delikatesser, jag var ju tvungen att smaka något så det fick bli stekt orm!
 
Jag vet inte riktigt vad det är, men det är klibbigt ris med någon annan röra som de slår in i ett litet paket av blad?.
 
I Xian fick jag testa på dumplingar! En riktig höjdare, supergott! En del skulle nog säga att det liknar palt, men det gör verkligen inte jag! Det är en röra (antingen med typ kött eller grönsaker) som viks ihop inuti i en tunn deg. Det blev dumplingar två dagar och till "förrätt" åt vi någon form av nudlar som också kan ses på bilderna.
 
Också klassikern Peking anka! Man fick alltså en hel anka uppskuren av kocken vid bordet och som man sedan åt på ett tacos liknande sätt.
 
En av mina första dagar i Peking då vi äter på Emilia och Evelinas lokala favorit restaurang.
 
Typisk kinesisk mat, "hot pot". Man besäller in olika skålar med kött, grönsaker osv som man sedan själv stoppar ner i den kokande grytan och låter det kokas.
 
Teppanyaki en lördagkväll! Japansk matlagning där kocken tillagar det som man beställt framför en. Underbart gott! Det kan ju tilläggas (om jag inte redan nämnt det i tidigare inlägg) att man fick beställa hur mycket mat och dricka som man ville i 2 timmar.
 
 
 
 
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0