13 juni! Xian

Jag och Emilia satte oss alltsa pa taget igar vid halv fem for att ta oss till Xian dar den beromda Terrakotta armen finns. Tagstationen (west trailstation i Beijing) ar den absolut storsta tagstation som jag sett. Den var enorm och vi var dom enda utlanningarna kandes det som. Att sedan aka tag i Kina var en upplevelse bara det. Det var inte riktigt som i Sverige. Vi hade "hardsleeper" vilket innebar att det var som i Sverige med 6 sovplatser, men det var ingen riktigt kupe sa det gick inte att stanga om sig. Sedan var sangarna riktigt harda. Men vi overlevde och fick anda en del somn. Varre blir det pa hemresan da vi bokade sittplatser eftersom det var slut "hardsleeper och som student ville vi inte lagga massa pengar pa "softslepper". Jag har dessutom kommit pa att jag kommer tillbringa 4 av 7 natter denna vecka pa tag eller flyg. Bra planering Ida sager jag bara. Jag brukar inte ha alltfor svart for att sova sa nog ska det ga. Dock kommer jag vara sliten nar jag kommer hem till Boden. Tur att jag har tva dagar ledigt innan jag borjar jobba.

Vi anlande med taget klockan sex imorse och blev upphamtade av hostlet som vi hade bokat i forvag. Det var riktigt smidigt och skont! Efter en liten vila pa nagra timmar pa hostlet sa tog vi oss ivag for att se terrakottaarmen. Vi lyckades riktigt bra med att hitta ratt bussar och sa vidare sa efter en timmes svettig bussfard fran tagstationen sa var vi framme. Jag maste erkanna att det var inte direkt en "wow"-upplevelse att se terrakottaarmen som bestod av tre olika platser, gravar med krigare och hastar branda i lera. Men det ar anda haftigt med over 6000 figurer i verklig storlek som alla ar olika gjorda efter riktiga personer.

Nu har vi precis tagit oss en underbar dusch (behovdes verkligen kan jag tala om for er efter att ha vandrat runt i +37 grader) och ska snart ivag for att hitta oss nogot att ata.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0