16 juni! Sista dagen i Peking

Sista dagen i Peking innan jag påbörjar min hemresa ända till Boden som kommer pågå i typ ett och ett halvt dygn. Men har jag överlevt tågresan från Xian hit så kommer det nog att gå bra. Den resan är bland de värsta jag varit med om. Sittplatserna vi hade var värre än sittplatserna i en buss, de var helt raka i ryggen och stenhårda. Mera som en bänk än två sittplatser. Det var sedan packat med kineser i vagnen som låg, stod och satt i gången och folk rökte i utrymmet mellan vagnarna. Jag hatar verkligen rök från cigaretter och tyckte det var jättejobbigt. Jag försökte flera gånger blänga på dom och stänga dörren mellan dem och kupen, men det gick inge vidare. Vi försökte sova under flera timmar men jag tror inte jag fick någon riktig sömn utan bara halvslumrade till några gånger. Det var lycka att äntligen få stiga av tåget. Det jobbiga var bara att vi hade ytterligare en och en halv timmes resa med buss, tunnelbana, buss innan vi var "hemma" i lägenheten.

Vi kröp i säng och sov nästan 5h innan vi var tvugna att stiga upp och ta vara på dagen. Det blev en utflykt till en äldre del av Peking med hutonger (smala gränder med låga hus, typiska för Kina) samt Houhai, ett mysigt område runt en sjö. Vi vandrade runt där tills det blev dags för middag på en väldigt fin restaurang där det hade show som bestod av flera olika delar; några akrobater, någon jonglör, kockar osv. Jag fick pröva på den kända rätten Peking anka där, väldigt väldigt gott!
Kvällen avslutades med att några drinkar på en bar, KTV (kareoke) och sedan ett snabbt besök på den ryska nattklubben "Chocolate".

Jag åker halv tre inatt så vi har hela dagen på oss i princip. Det blev en lång sovmorgon (vilket var välbehövligt)
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0