7 juni! What happens in Peking




Nu är snart min fjärde dag här i Peking förbi. Det har hänt en hel del saker sedan jag kom hit men jag kan ju börja från början med att flygresan gick väldigt bra. Snabbt och enkelt, jag sov typ hela flygresan. Jag sov till och med när de delade ut mat. Det hade varit mitt orosmoment under resan att jag skulle missa maten för att jag inte hade någon som kunde väcka mej. Jag hade verkligen försökt hålla mej vaken (jag startade Alvin och Gänget 2 på min egna lilla tvskärm till och med) men när jag vaknade så satt alla alltså runt omkring mej och åt. Så jag fick gå och be om mat. Det är alltid sådan överraskning att se vad man får för mat, om det är något ätbart eller inte.

Okej, nog pratat om flygresan. Jag möttes i alla fall av Evelina och Emilia på flygplatsen, underbart att se dem! Skönt att slippa oroa sig över hur jag skulle ta mej från flygplatsen dessutom. Det är ju en aning jobbigt när de är Kina tecken överallt och knappt någon kan prata engelska.
Första dagen chillade vi på ett café hela eftermiddagen och bara tog de lugnt innan jag följde med Emilia och Evelina på ett typ aerobics pass som de ledde. Det är bra att jag får komma igång med träningen igen. Det blev även träning i tisdags, men då i en form av cirkelträning, och nu har vi nyss kommit tillbaka från ett aerobics pass igen! Man kan ju nästan tro att jag kommit till ett träningsläger haha. Men som sagt är det skönt att träna igen, jag har ju tänkt att sommaren ska få mej i hyfsad form igen.

Vi har faktiskt gjort annat än att träna också. Igår var vi och tittade på Mao på Himmelska Fridens torg och gick genom, vad jag tyckte kändes som, typiska kinesika kvarter. Vi åt lunch på ett litet lokalt kinesiskt ställe där maten var så dålig att vi bara smakade och sedan gick. Maten brukar inte vara så dålig och det är första gången som E & E inte kunnat äta maten, så vi hade mest otur.
Även lite shopping har det blivit (på något populärt ställe som jag ej kommer ihåg namnet på) och idag tog vi oss en utflykt till muren. Den är fantastisk. Det är ofattbart att den är över 600 mil lång och byggt av enbart människor. Ett av världens största byggverk och ett av världens nya sju underverk. Rätt coolt att jag nu sett tre av världens nya underverk (4 med pyramiderna som hör till de gamla).

Jag får ju inte glömma att berätta att vi faktiskt firade nationaldagen här i Peking på Svenska ambassaden. Det var en mottagning med mingel, ABBA-coverband, småplockmat osv. Riktigt trevligt! Sedan blev det att testa på lite av Pekings nattliv med utgång på ett rätt fancy ställe där det var Ladies night.

Som ni hör så händer det en hel del här och mer kommer det bli! Vädret är riktigt bra, lite för varmt kanske. Det över 30 grader och det är rätt jobbigt när man är i en storstad. Det är bara att vänja sig vid att man går runt och svettas hära. Men jag ska inte klaga, vädret i Sverige verkar tydligen vara väldigt dåligt just nu så.


 

 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0