Krakow

I fredags eftermidddag började vi (typ 57 studenter) årets VARG-resa till Krakow med buss. Efter sammanlagt 28 timmars resa med buss-färja-buss anlände vi till Krakow i lördagskväll. Jag är himla glad att jag är så bra på att sova på buss, båda vägarna sov jag bort större delen av tiden vilket gjorde resan inte alltför jobbig.
Det blev middag och en pubrunda efter ankomsten till Polen och jag blev positivt överraskad över att det var så billigt. Härligt att kunna köpa drinkar ute utan att det kostar skjortan!
 
Vi hade två heldagar i Krakow, varav den första bestod av stadsrundvandring och ölprovning som aktiviteter. Stadsrundvandring känns som ett måste, ett bra sätt att snabbt lära känna staden. Krakow är en väldigt fin och mysig stad med massa gamla fina byggnader och kullerstensgator utan bilar. En stad helt klart värd att komma tillbaka till. Ölprovningen var inte riktigt en ölprovningen, mer dricka lite olika sorters öl och äta lite (konstigt) snacks till.
Andra dagen bestod av besök till Auswitch/Birkenau. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig och jag vet inte vad jag ska säga mer än att jag blev väldigt berörd som säkert de flesta andra. Det är svårt att beskriva med ord. Det fanns vissa gånger jag blev riktigt illamående. Men det känns som att det är något de flesta borde göra besöka Auswitch. Det ger ett helt annat perspektiv att se det i verkligheten än att bara läsa om det som händer.
 
Förutom detta hann vi även med en vända på ett shoppingcentrum, judisk afton, restaurangbesök, fika på chokladfabrik/affär, strippklubb och lite mera pubar. En grym resa helt enkelt.
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
Nu packar jag om väskan åker flyger imorgonbitti till snölandskapet i norr! Saknar min familj!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0